UA
EN
111
2222
UA
EN
Розділи

АКТУАЛЬНИЙ АНАЛІЗ. Завдання України щодо імплементації Директиви ЄС по питній воді та перспективи розвитку

Пандемія коронавірусу піднімає багато запитань до водного сектору в усьому світі. Застосування найкращого світового досвіду в Україні дозволить, крім іншого, протистояти цьому складному виклику сьогодення. Україна тільки розпочала свій складний шлях до впровадження європейських стандартів, тому імплементація положень водних директив Європейського Союзу (ЄС) сприятиме національній безпеці у секторі якості води та управління водними ресурсами. Можливо, саме зараз - в часи боротьби з коронавірусом, коли основним доступним заходом захисту лишається миття рук з милом під проточною водою та додержання правил особистої та колективної гігієни, Україна змушена переосмислити важливість забезпечення кожного в Україні якісною та безпечною питною водою і належними умовами санітарії.

Для держав, які прагнуть приєднатися до ЄС, одним із першочергових  завдань є гармонізація національного законодавства з європейськими стандартами з метою досягнення відповідності правової системи держави доробку спільноти (acquis communautaire) ЄС. Підписавши та ратифікувавши Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншої сторони від 27 червня 2014 р. (Угода про асоціацію), наша держава взяла на себе зобов’язання адаптувати національне законодавство (привести його у відповідність) до стандартів ЄС. У свою чергу, Угодою про асоціацію не лише детально визначено, які саме Директиви ЄС повинні бути імплементовані у національне законодавство, а й встановлено конкретні часові рамки для запровадження цих змін. Це знайшло своє відображення в Плані заходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України 25 жовтня 2017 року № 1106

Зокрема, Україна взяла на себе зобов'язання по апроксимації шести європейських директив по воді, а саме:

  • Директива про встановлення рамок діяльності Співтовариства у сфері водної політики.
  • Директива про оцінку і управління ризиками затоплення.
  • Директива про встановлення рамок діяльності Співтовариства у сфері екологічної політики щодо морського середовища.
  • Директива про очистку міських стічних вод.
  • Директива про якість води, призначеної для споживання людиною.
  • Директива про захист вод від забруднення, спричиненого нітратами з сільськогосподарських джерел.

Директива Ради 98/83/ЄС від 3 листопада 1998 р. про якість води, призначеної для споживання людиною, набрала чинності 25 грудня 1998 р. Метою директиви є захист здоров'я людини від шкідливих впливів будь-якого забруднення води, призначеної для споживання людиною, шляхом забезпечення її безпечності та чистоти. Директива встановлює стандарти якості води (48 мікробіологічних та хімічних показників) для усіх систем водопостачання, що обслуговують понад 50 осіб або постачають більше 10 м3/добу. Директива встановлює правила моніторингу та обов’язкової звітності для всіх операторів, які постачають більше ніж 1000 м3/добу і обслуговують більше 5 000 споживачів.

Впровадження Директиви про якість води відповідно до Плану заходів КМУ з імплементації європейського законодавства вимагає від Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства розвитку громад і територій України:

  • Розроблення проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про питну воду та питне водопостачання”;
  • Розроблення проекту нормативно-правового акту “Про удосконалення системи моніторингу питної води”;
  • Розроблення проекту наказу МОЗ про внесення змін до Наказу Міністерства охорони здоров'я України “Про затвердження Державних санітарних норм та правил “Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною” (ДСанПіН 2.2.4- 171-10) від 12 травня 2010 р. № 400.

Також Україна взяла на себе зобов’язання провести оцінку стану джерел питного водопостачання та якості питних вод з метою досягнення екологічно безпечного водокористування в умовах зростаючого забруднення навколишнього середовища. Але внесення змін до Закону України “Про питну воду та питне водопостачання” та ДСанПіН 2.2.4-171-10 не відбулося, а застосування його у повному обсязі відтерміновано на два роки. Тобто можна констатувати невиконання Україною своїх зобов’язань щодо імплементації такої вкрай важливої, з огляду на сьогодення, директиви.

Що ж відбувається з виконанням вимог Директиви про питну воду в країнах ЄС? Цей документ не є догмою, тому його подальший розвиток сприяє врахуванню процесів що відбуваються у міжнародній водній політиці.

30 січня 2019 року на сайті ЄС опубліковано пропозиції щодо перегляду Директиви Європейського Парламенту та Ради (Council Directive 98/83/EC of 3 November 1998) про якість води, призначеної для споживання людиною. В цілому Директива по питній воді достатньо ефективно впроваджувалася країнами-членами, її підхід базувався на моніторингу якості води в місцях її споживання з використанням показників, які були встановлені 20 років тому. Нові виклики, нові політичні цілі, зокрема Ціль сталого розвитку 6, та нові надбання науки в сфері якості води та охорони здоров’я підштовхнули ЄС до аналізу ефективності впровадження Директиви та її перегляду. До того ж, у грудні 2013 р. в Комісію було передано звернення ініціативи громадян «Право на воду» - ‘Right2Water’, яке зібрало понад 1,8 мільйонів підписів і стосувалося необхідності вирішення питань забезпечення рівного доступу до води в Європі. Перегляд Директиви також став частиною плану переходу до циркулярної економіки в Європі, зокрема щодо надання допомогти країнам-членам ЄС запровадити ресурсо-ефективне та стале управління в секторі питного водопостачання.

Єврокомісія розпочала процес перегляду Директиви з оцінки Директиви відповідно принципів Кращого Регулювання. Результати такої оцінки були опубліковані 1 грудня 2016 р. та допомогли визначити сильні та слабкі сторони Директиви. Завдяки виконанню Директиви були запроваджені інструменти, які забезпечили високу якість питної води в країнах ЄС. Разом з тим , оцінка дозволила визначити напрямки для покращення:

  • перелік параметрів;
  • використання ризик-орієнтованого підходу;
  • посилення прозорості в питаннях води та надання актуальної інформації споживачу;
  • матеріали, які контактують з водою.

Також було визнано, що частина населення, зокрема чутливі та маргіналізовані групи не мають доступу до питної води в країнах Європи. Ці основні моменти лягли в основу запропонованих змін до Директиви 98/83/EC, які чекають на остаточне схвалення Єврокомісією у 2020 році.

Україна, повільно рухаючись у напрямку впровадження Директиви, на даний час має шанси використати досвід ЄС та зважено підійти до її застосування.

Кафедра водних ресурсів
Анонси
Дату проведення курсів буде визначено після формування групи слухачів (кількість місць обмежена), про що буде повідомлено всім заявникам і буде надіслано пакет договірної документації та рахунок на оплату.  Орієнтовно початок проведення курсів планується у другій декаді березня 2024 року....
22.02.2024
Постійно діючі курси відбудуться у дистанційному режимі.Мета – підвищення кваліфікації та професійної компетенції у вирішенні пріоритетних екологічних завдань у сфері поводження з небезпечними відходами. В процесі навчання слухачі набудуть знання щодо нормативно-правових вимог у сфери по...
29.11.2023
Шановні колеги! Запрошуємо Вас взяти участь у міжнародній конференції «ЗЕЛЕНА ЕКОНОМІКА ТА НИЗЬКОВУГЛЕЦЕВИЙ РОЗВИТОК: ПОРЯДОК ДЕННИЙ ДЛЯ УКРАЇНИ», яка відбудеться 15 грудня 2023р. (Україна, м. Київ)
13.11.2023

A PHP Error was encountered

Severity: Core Warning

Message: PHP Startup: Unable to load dynamic library '/usr/local/php54/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20100525/fileinfo.so' - Cannot open "/usr/local/php54/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20100525/fileinfo.so"

Filename: Unknown

Line Number: 0

Backtrace: